“Càpsules musicals” és una proposta d’aprenentatge i ensenyament de música i la seva història. Són petites lliçons elaborades pels alumnes i les mestres de l’Escola Les Arrels de Salt.

Mai ningú hagués pensat que ens trobaríem amb una situació de confinament tan llarga per preservar la nostra salut davant d’una emergència sanitària a nivell mundial degut a una pandèmia. La Covid-19 a aturat les nostres vides i ens ha tancat a casa.

Pel que fa als centres d’ensenyament ens hem trobat amb la necessitat de continuar amb la docència, però això sí, des de la distància.  Per aquesta manera de treballar no hi estàvem preparats, els primers dies van ser caòtics i especialment durs. Tanmateix, en poc temps es van trobar solucions i va ser possible contactar amb els alumnes.

Lògicament, i per multitud de raons, les tasques van ser i són encara diferents. Tot i això, una de les premisses que hem considerat els mestres ha estat que el treball que hem de dur a terme en aquest confinament amb els alumnes ha de ser, altament competencial i globalitzador.

Des de l’àrea de música s’ha pensat amb un tipus de tasques que, ja que s’havien de fer des de la distància, fer d’aquesta peculiaritat una valor positiu i Ràdio Salt ens ha donat l’oportunitat d’arribar a les llars del alumnes i ciutadans del poble. D’aquesta manera des del confinament hem elaborat unes Càpsules Musicals que engloben processos d’aprenentatge i servei a la comunitat. L’aprenentatge ha sortit de les escoles i a través de la ràdio a arribat a les cases dels ciutadans del poble.

En les càpsules musicals hem treballat un xic la història de la música en set capítols; Prehistòria, Edat Mitjana, Renaixement, Classicisme, Barroc i Romanticisme. Els alumnes es transformaven en personatges de l’època o bé eren compositors i explicaven característiques de les seves obres. Es  contextualitzava l’època explicant aspectes de caire artístic, social o invents com per exemple la impremta de Gutemberg.

També, es van tractar temes monotemàtics com la banda sonora de la pel·lícula de Harry Potter composada per John Williams, l’element de l’aigua a través de la música, l’humor de Leroy Andersen,  la Primavera de Vivaldi i la música al món Disney.

A més a més, es va interpretar la cançó de les Bananes, es va tractar el tema de les emocions, unes endevinalles musicals i un conte.

Tot plegat estava pensat per arribar als infants de l’escola i a les famílies, eren unes apostes d’entreteniment amb un clar contingut educatiu.

La ràdio és un recurs que ofereix oportunitats, motiva als alumnes, els engresca, promou el treball cooperatiu i els fa sentir responsables del seu treball perquè el resultat és la suma de les tasques de cadascú. Totes les tasques són igual d’importants, d’aquest  manera el infants es senten tots valorats per igual. Una eina perfecte per atendre la diversitat.

A través de la Ràdio els alumnes treballen aspectes molt importants de la llengua; sobretot la parla a través de la dicció, l’articulació i la pronunciació. Aprenen continguts nous segons els temes que desenvolupen i comuniquen a l’audiència, i no descuidem de la gran oportunitat que ofereix per l’aprenentatge de mitjans tecnològics.

Per al nostres alumnes ha sigut una experiència única, s’han mostrat molt contents i il·lusionats per participar. Els feia gràcia escoltar la seva pròpia veu i ells mateixos reconeixen que ha après un munt de coses que no sabien. La veritat és que les persones que ens hem dedicat a preparar aquests programes estem molt satisfetes i orgulloses de la implicació de la mainada i, sobretot del recolzament de les seves famílies.

Confiem que aquesta activitat radiofònica que hem iniciat tingui continuïtat, evolucioni i creixi; igual que els nostres alumnes.